Storslagna planer när Take a Change förändras



Storslagna planer när Take a Change förändras

För snart sex år sedan startadeskonsultbolaget Take a Change för att hjälpa chefer skapa positiv beteendeförändring för sig själva, sina team och sina organisationer. I dag har de skapat en modell som gett hundratals chefer inspiration och mätbara positiva resultat. Nu är det dags att skala upp verksamheten för att kunna erbjuda programmen för ännu fler chefer – och dessutom utveckla ett unikt verktyg som ska mäta resultatet av beteendeförändringen, bedömt av de som får nytta av den.
– Vi storsatsar och dubblar teamstyrkan med fler medarbetare som är lika passionerade för ”positive change” som vi är, säger Agneta Åkerhielm,
partner och executive coach.

Idén till konsultbolaget Take a Change föddes ur visionen att hjälpa chefer utvecklas på ett sätt som inte bara är märkbart utan också mätbart. Agneta Åkerhielm, partner och executive coach, har en bakgrund inom ekonomi och business men upptäckte tidigt i karriären att hon egentligen hade störst intresse för människor, deras relationer och prestationer.
– I mitten av nittiotalet sökte jag mig till den extremt entreprenöriella bemanningsindustrin och var där i drygt tio år innan jag bestämde mig för att vidareutbilda mig till executive coach. Jag har alltid haft ett starkt affärsfokus, men mitt hjärta har alltid klappat för ledarskapet; hur chefer samverkar, presterar och samtidigt mår bra, säger hon.

Modell som mäter framsteg
Efter ytterligare ett par år som chef i tillväxtbolag vågade hon ta steget och testa något eget. Tillsammans med sin tidigare kollega Frank Ekelund startade hon Take a Change. Agneta berättar att de hyrde in sig i ett rum på nio kvadratmeter med två tillhörande mötesrum och började lyssna på vad kunderna ville ha. De började göra alla uppdrag ihop för att lära av varandra och snabbt fick de många spännande uppdrag – men det kunderna bad om var traditionell ledarutveckling, coaching och mentorprogram. Agneta och Frank ville mer.

Läs mer om Take a Change här

Nu har företaget kommit till en punkt där de benchmarkat en metod och samlat på sig tillräckligt mycket erfarenhet för att säga sig veta vad som faktiskt spelar roll om en chef vill bli mer effektiv i sitt ledarskap eller en grupp chefer vill bli bättre på att leda tillsammans.
– Insikter vi fått under åren är att förändringar ofta är läskiga, det är jobbigt att ta tag i saker som inte fungerar. Att det finns två resor; den personliga och den organisatoriska, och att den som investerar i utveckling vill att det ska betala sig. Därför är det första en ledare behöver bottna i sig själv, att våga möta sina känslor och rädslor. Man behöver dessutom acceptera vad det är som står i vägen för att bli så effektiv som man vill. Baserat på detta har vi arbetat fram en unik modell som börjar med självmedvetenhet och att hitta ett starkt motiv till att förändras.

En annan insikt menar Agneta är att den som är ”committad” och disciplinerad i sin träning av mer effektiva beteenden får större möjligheter att lyckas.
– Modellen kan verka banal, men vet vid det här laget att bara när alla delar i modellen är aktiv så ger den mätbar effekt, annars inte.

Bygger en community
Visionen för Take A Change berättar Agneta är att skapa ”a community of positive change”, alltså en gemenskap kring resultatet som uppnås.
– Vi vill att upplevelsen för våra kunder och klienter som kommer till oss ska vara så stark och kopplad till positiv förändring att de inte kan låta bli att stolt berätta om den för andra. En community av människor som beskriver förändringen de fått kämpa för som att ”det var inte helt enkelt och smärtfritt men det var definitivt värt det” har redan börjat byggas och nu känner vi att det är dags att steppa upp ännu ett steg och kunna erbjuda resan till fler.

Vill du också ta del av resan? Här kontaktar du Take a Change

Agneta berättar att de vill att deras kunder och klienter ska berätta att de gjorde vad de kunde för att utvecklas och för att överleva i en allt mer globaliserad, urbaniserad och digitaliserad värld.
– Att de ville försöka, att de, var och en, tog ett eget ansvar. Att utvecklas är vars och ens ansvar. Att hänga med, eller att stå kvar.

Dubblar teamstyrkan
I samband med att verksamheten nischas och i allt större utsträckning baseras på Take a Changes modell kommer fler kompetenser att rekryteras; teamstyrkan ämnar dubbleras inför hösten 2019.
– En av anledningarna till att vi växer är att kunderna är så attraherade av vad modellen ger och den unika möjligheten att mäta insatsen, något vi sett att chefer uppskattar. Med hjälp av finansiering från Vinnova har vi därför påbörjat en utveckling av ett digitalt verktyg som vi ämnar implementera i våra konsultuppdrag. Vi vill tro att vi har knäckt koden till mätbar positiv förändring och nu ser vi fram emot att komma ut med den ordentligt och hjälpa fler.