Medarbetare i medvind hos SCA



Presenteras av: SCA

På hygien- och skogsindustriföretaget SCA är målet att ge alla medarbetare möjlighet att nå sin fulla potential – vare sig det handlar om en maskinoperatör eller säljare. Detsamma gäller för de kvinnliga havskappseglare som utgör Team SCA som supportas av företaget under 2014-2015 års Volvo Ocean Race.

 

[dropcap class=”kp-dropcap”]D[/dropcap]et ledande hygien- och skogsindustriföretaget SCA erbjuder en mängd karriärmöjligheter. Produktportföljen består av allt från exempelvis blöjor, bindor och inkontinensskydd till näsdukar genom starka varumärken som Tork, TENA, Libero, Libresse och Tempo. Företagets rötter finns i skogsindustrin. Skogen utgör i dag runt 20 procent av verksamheten med bland annat trädplantering, sågverk och massafabriker.

Lägg också till att SCA är verksamt i 60 och har försäljning i runt 100 länder.

TEAM SCA – ”NO ORDINARY WOMEN”

– Vi vill använda hela företaget som utvecklingsbas och låta våra medarbetare växa genom att ge dem möjlighet att utvecklas genom olika yrken inom olika affärsgrupper, produktkategorier och länder. Det öppnar dörrar och breddar kompetensen, och bidrar i förlängningen till att både medarbetare och bolag kan nå sin fulla potential, förklarar Gordana Landén, personaldirektör, SCA.

Ett annat område där SCA öppnat dörrar är för professionella kvinnliga seglare i kappseglingstävlingen Volvo Ocean Race. Företagets satsning på deltagandet med kvinnliga besättningen Team SCA har för första gången någonsin gett kvinnor samma förutsättningar att lyckas lika bra som de manliga kollegorna.

– Vi valde en kvinnlig besättning eftersom 80 procent av SCAs konsumenter är kvinnor. Genom att kontinuerligt utveckla nya hygienlösningar och utbilda om vikten av god hygien, verkar SCA bland annat för att kvinnor ska ha samma möjligheter att kunna delta fullt ut i samhället – socialt, utbildningsmässigt och professionellt över hela världen. Deltagandet i Volvo Ocean Race ser vi som ett sätt att möjliggöra för kvinnor att verka på en arena som normalt varit reserverad för män, säger Joséphine Edwall-Björklund, kommunikationsdirektör, SCA och som sitter i styrgruppen för Team SCA. Gordana Landén fyller i:

– Att havskappsegla är faktiskt inte så annorlunda mot att driva ett företag. Både bolaget och seglarna måste ha rätt strategi och sätta upp gemensamma mål somde tillsammans navigerar mot. Ledarskap och lagarbete är grundläggande för att man ska vara framgångsrik.

Team SCA fick in över 200 ansökningar från kvinnliga seglare som ville ta chansen, växa mot nya mål och utveckla sin fulla potential och bli en del av besättningen. Att som kvinna få möjlighet att tävla i Volvo Ocean Race är ovanligt – endast fyra kvinnliga lag har tidigare ställt upp under tävlingens fyrtioåriga historia.

–Team SCAs resa och utveckling har från starten uppmärksammats externt och kan följas i den Strix-producerade tv-serien ”No Ordinary Women” som har svensk premiär på TV3 den 29e september, säger Joséphine Edwall-Björklund.

[youtube url=”http://www.youtube.com/watch?v=SvUkDUOjwXo”]

VÄRDERINGAR OCH KÄRNVÄRDEN

Efter grundliga rekryteringsprocesser har tretton kvinnliga seglare och en ombordreporter valts ut. De har under ett och ett halvt år tränats och utvecklats såväl som team som individuellt av de bästa coacherna i branschen för att förbereda sig för den nio månader långa seglingen runt jorden. Joséphine Edwall-Björklund har från början följt deras utveckling på nära håll.

– Volvo Ocean Race är det längsta sportevenemanget i världen och är seglingens motsvarighet till VM i fotboll eller tennisens Wimbledon. Besättningen måste vara skicklig inom många områden: de måste vara professionella individuella seglare, bra lagspelare, behärska den komplexa tekniken och navigeringen ombord, klara av att sova maximalt tre timmar i sträck under många veckor, hantera bristfällig hygien och äta frystorkad mat. Lägg till tävlingsmomentet mot några av världens mest erfarna manliga seglare. Det krävs en nästan extraordinär mental styrka för att klara av detta.

Det har inte bara varit hårt söktryck till platserna i SCAs kvinnliga besättning. Många ansökningar har också kommit in till SCAs utvecklingsprogram ”SCA GO! Program” som ska attrahera nyutexaminerade ingenjörer, marknadsförare och säljare så att de ska kunna få sitt första riktiga ingångsjobb.

– Vi har arbetat strategiskt med att marknadsföra oss som en attraktiv arbetsgivare genom vårt fokus på områden som hållbarhet, innovation och ledarskap och våra kärnvärden respekt, högklassighet och ansvar. Undersökningar visar att det är viktigt för den yngre generationen att känna till företagens värderingar och kärnvärden innan de väljer arbetsgivare, säger Gordana Landén.

VÅGA SATSA PÅ DINA DRÖMMAR OCH MÅL

Inte bara den yngre generationen och potentiella medarbetare vill veta mer om företagen i sin närhet: även kunder, konsumenter och investerare efterforskar innan de investerar i ett bolags produkter eller aktier.

– I vårt företag finns många styrkor, inte minst vårt hållbarhetsarbete som utgör en del av SCAs DNA. Vårt samhällsengagemang löper som en röd tråd genom hela verksamheten: från utbildning av sjuksköterskor i Kina om vikten av god inkontinensvård, genom undervisning av unga kvinnor om menstruation och pubertet i Latinamerika, till donationer av hygienprodukter i Frankrike, säger Kersti Strandqvist, hållbarhetsdirektör, SCA.

– Med vår satsning på Team SCA önskar vi att kvinnorna ska inspirera andra att våga satsa för att nå sina drömmar och mål. Vi vill även nå så många människor som möjligt och få fler att sammankoppla SCA med till exempel våra kund och konsumentvarumärken som TENA, Tork, Libero, Libresse och Tempo. Det är en fördel att koppla de styrkor som finns i bolagets varumärke med konsumentvarumärken som förenklar vardagen för miljontals människor, tillägger Joséphine Edwall-Björklund.

I samband med seglingstävlingen har SCA andra projekt på temat kvinnor, bland annat Team SCA Academy, ett samarbete med fotoagenturen Getty Images där man vill lyfta fram professionella kvinnliga fotografer.

– Både seglings och fotovärlden består traditionellt av en manlig majoritet, och precis som vi vill öppna dörrar för Team SCA vill vi även göra det för kvinnliga fotografer genom samarbetet med världsledande Getty Images, säger Joséphine Edwall-Björklund.

– SCA gör det möjligt för de här kvinnorna att ta nya steg i sin karriär. Hos oss är alla medarbetare talanger och vi vill att alla ska kunna nå sin fulla potential genom vår prestationsdrivna kultur med tydliga mål och tydligt ansvar, avslutar Gordana Landén.

[row]
[col col=4]

kvinna-1Gordana Landéns bästa tips för en framgångsrik karriär: Var nyfiken, våga ställa frågor, utmana dig själv och ha modet att ta dig an uppgifter du inte provat förr. Bidra till och värdera teamets framgång och var alltid en ödmjuk kollega. Respektera alla och deras bidrag, involvera teamet och respektera beslut.

[/col]
[col col=4]

kvinna-2Joséphine Edwall-Björklunds bästa tips för en framgångsrik karriär: Sätt mål och våga satsa! Nätverka. Ge både dig själv och andra konstruktiv feedback. Ha intresse för din omvärld och andra människor. Brinn för det du gör, såväl privat som på jobbet. Var målmedveten och kombinera gärna med en portion humor.

[/col]
[col col=4]

kvinna-3Kersti Strandqvists bästa tips för en framgångsrik karriär: Var nyfiken och öppen för nya, kanske oväntade vägar. Framför allt, var inte rädd för en utmaning!

[/col]
[/row]

SCA

sca-logo

 

 

Team SCA i Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race är en av de tuffaste offshore-kappseglingarna i världen. Tävlingen startar i Alicante i oktober 2014 och gör stopp i nio hamnar innan målgån- gen nås i Göteborg i juni 2015. Rutten omfattar nästan 40 000 sjömil (nästan 70 000 kilometer). Team SCA består av 14 kvinnor med olika nationaliteter.

Du kan redan nu följa Team SCA på www.teamsca.com



Tobias Berg

Redaktör