Kaffe – en lyx i framtiden?



Presenteras av: Mondelēz

Kaffeodling är tufft. Det är ett hårt arbete, med låg förtjänst. Framtidsutsikterna är mörka, i alla fall om man ser på fortsatt odling under nuvarande förhållanden. Kan vi inte förbättra dem markant, är risken stor att efterfrågan på kaffebönor snart överstiger tillgången. Kaffe kan bli en bristvara och fika blir en lyx.

Dessa oroande framtidsutsikter är orsaken till att en av världens största kaffeföretag, Mondelēz

International, satsar kraftfullt på ett heltäckande hållbarhetsprogram för kaffe odling. Det heter “Coffee Made Happy” och ska ge anständiga levnadsförhållanden för kaffebönderna och deras familjer. Ungdomarna ska ges hopp om en framtid på gården därhemma. Målet är att Coffee Made Happy ska ge långsiktigt hållbara förhållanden, så att Mondelēz International har möjlighet att köpa kaffebönor av rätt kvalitet och tillräcklig mängd till Gevalia och företagets alla andra europeiska kaffevarumärken, under överskådlig tid.

Stora satsningar på utbildning

Programmet ska nå en miljon kaffeodlare, som ska utbildas till småföretagare och entreprenörer. Mondelēz International satsar motsvarande minst 1.4 miljarder kronor till år 2020, som bland annat ska gå till utbildning i de bästa jordbruksmetoderna, småföretagande, innovation och skapa tillgång till finansiering, infrastruktur och marknader där bönorna kan säljas.

Men hur vet man att man lyckats?

Mondelēz International har satt upp ett antal konkreta mål som ska uppfyllas, exempelvis ”ökad nettoinkomst för familjen”, och ”förbättrad framtidstro”. Dessa mål kommer att utvärderas och rapporteras offentligt av en oberoende, extern part; Committee of Sustainability Assessment (COSA). Coffee Made Happy är en viktig del av vårt löfte att 100% av kaffet till våra Västeuropeiska varumärken ska vara hållbart odlade 2015. Vi har idag nått upp till knappt 90 %. Läs mer om programmet på www.coffeemadehappy.com

Välj att jobba på ”rätt sätt”

– Det att vi gör business på ”rätt sätt” är en avgörande orsak till min motivation och mitt engagemang för företaget, säger Daniel Jeppsson, HR specialist inom rekrytering.

– Vi vet att både nuvarande och framtida anställda bryr sig om exakt hur vi gör business. Då hjälper det inte med flashiga broschyrer, vi måste ha inarbetade program som verkligen gör skillnad, säger Daniel, som menar att Coffee Made Happy är ett av företagets flera program som gör saker på ”rätt sätt”. Ett annat sådant är Cocoa Life som ska ge hållbart odlade kakaobönor till vår choklad. Vi siktar även på att ständigt utveckla våra medarbetare, arbetsplatser och bidra till samhället i stort.

Mondelēz

mondelez-logo

Mondelez International är ett internationellt livsmedelsföretag som arbetar inom kategorierna kex, ost & livsmedel, tuggummi & godis, choklad samt kaffe. Bland varumärkena finns Marabou, V6, Stimorol, Gevalia, Philadelphia, Toblerone, Daim och OBoy. Koncernen omsätter 35 miljarder USD, har i Norden 1500 anställda och finns i Sverige i Upplands Väsby och Gävle. www.mondelezinternational.se